KVINNESYKDOMMER OG BARNLØSHET

PCOS

Omtrent 10 prosent av norske kvinner har polycystisk ovariesyndrom (PCOS), og mange vet ikke at de har denne tilstanden. Diagnosen krever at minst to av tre kriterier er oppfylt:

• Sjelden menstruasjon eller total mangel på menstruasjon over tid.
  • Symptomer på eller funn av for mye testosteron, det vil si hårvekst på steder som er naturlig for menn, kraftig hårvekst på armer og bein, kviser, håravfall, for høyt nivå av fritt testosteron og/eller for lavt nivå av SHBG i blodet.
  • Minst én eggstokk med mange cyster (blærer) påvist ved hjelp av ultralyd.

Kvinner med PCOS har ofte vanskelig for å bli gravide, har økt hyppighet av spontanaborter, økt risiko for insulinresistens, fedme og diabetes type 2. Jeg har etter hvert hatt mange kvinner med PCOS i behandling, og det er en takknemlig oppgave fordi behandlingen er så effektiv. Etter hvert som disse kvinnene har kommet godt i gang med kostholdet, fortsetter de ofte på egen hånd, og jeg ser dem ikke mer. Noen av dem har hatt ønske om graviditet, og jeg har bedt dem om å kontakte meg hvis graviditet inntreffer. Det har resultert i mange gladmeldinger fra hele landet. Jeg har selv vært så heldig å få fem egne barn nærmest på bestilling, og det gleder meg av hele mitt hjerte når ulykkelige barnløse kvinner forteller om sine graviditeter og fødsler.

Ufrivillig barnløshet

Ufrivillig barnløshet er et parproblem som rammer omkring 10 %. Hos unge friske par er sannsynligheten for å oppnå befruktning i løpet av en menstruasjonsperiode 20-25 %, og i løpet av ett år ca. 90 %. Etter som årene går reduseres kvinnens evne til å bli gravid, og risikoen for spontanabort øker. Ufrivillig barnløshet foreligger når kvinnen har forsøkt å bli gravid uten å lykkes med dette over et tidsrom på minst 12 måneder. Årsaken til barnløshet kan ligge hos kvinnen, hos mannen eller hos begge. De viktigste forklaringene til ufrivillig barnløshet er:

• Forstyrrelser i eggløsningen
  • Skader i egglederne etter underlivsbetennelse
  • Endometriose (en tilstand hvor det finnes livmorslimhinne utenfor livmorhulen)
  • Redusert sædkvalitet

Utredning av barnløshet avhenger av hvor stort problemet oppleves for paret. Vanligvis venter man til det har gått ett til to år uten at graviditet har funnet sted etter normalt sexliv. Behandlingen kan være operasjon hvis det dreier seg om tette eggledere eller endometriose. Hvis det er sviktende eggløsning, gis det hormonbehandling til kvinnen. Inseminasjon brukes for å øke muligheten for å bli gravid. Da plasseres sæden i kvinnens livmor på riktig tidspunkt i forhold til kvinnens eggløsning. Andre får IVF-behandling (in vitro-fertilisering), som betyr at egget befruktes utenfor kvinnens kropp for så å plasseres i livmoren etter befruktningen.

For tidlig overgangsalder

Omtrent en prosent av alle kvinner opplever å komme i overgangsalderen før de er fylt 40 år. Dette innebærer at de ikke lenger kan få barn, og at kroppens aldringsprosess starter tidligere. Kvinner er født med et visst antall umodne egg i eggstokkene. Ved hjelp av et samarbeid mellom hjernen og eggstokkene forbrukes et visst antall egg hver måned. Dette resulterer normalt i eggløsning og menstruasjon. Det kan skje en hormonell svikt i eggstokkene, og bakgrunnen for dette kan enten være at antall umodne egg er redusert, eller at eggstokkene ikke fungerer normal.

Årsaken til nevnte problemer er oftest ukjent, men i ca. en tredjedel av tilfellene kan det relateres til annen sykdom. Symptomene på for tidlig overgangsalder er de samme som for overgangsalder, bare at de inntreffer tidligere enn forventet: hetetokter, nattesvette, humørsvingninger, tretthet, nedsatt seksuell lyst, tørre slimhinner og vannlatingsforstyrrelser. Endelig diagnose får man ved å påvise hormonendringer i blodet. Disse kvinnene kan også ha andre hormonelle forstyrrelser i binyrene, hypofysen, skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen, og tilstanden er assosiert med visse autoimmune sykdommer. De viktigste konsekvensene på lang sikt er økt risiko for hjerte- og karsykdom og benskjørhet.