BETENNELSESSYKDOMMER

Bekhterevs sykdom

Bekhterevs sykdom er en kronisk revmatisk bindevevssykdom som helst rammer ryggen, bekkenet og brystkassen. Kjeveledd, skuldre, hofter og knær kan imidlertid også angripes. Mange får betennelser i senefester, og de vanligste plagene er smerter og stivhet. Ryggstivhet er vanligst etter at man har vært i ro, særlig om morgenen. Smerter om natten kan lindres ved at man står opp og beveger seg. Sykdommen rammer hyppigst menn i alderen 18-40 år, og forekomsten i Norge antas å være i underkant av 1 prosent. Bekhterevs sykdom er en autoimmun sykdom, det vil si at kroppens immunforsvar angriper eget vev. Med sykdommen følger ofte betennelsestilstander andre steder i kroppen.

Fibromyalgi

Fibromyalgi er en relativt ny diagnose innen medisinen, og i tradisjonelle medisinske miljø sier man at årsaken er ukjent. Man regner med at langvarig psykisk og fysisk overbelastning har betydning. Tilstanden betegnes som et smertesyndrom som er en samling med symptomer og funn. Den kjennetegnes ved kroniske muskelsmerter i flere områder på kroppen og smertefulle trykkømme punkter med en varighet på minst tre måneder. Mange pasienter har hatt plager allerede fra ungdomstiden, og tilstanden blir ofte mer fremtredende med alderen. Ca. 3 % av befolkningen rammes, og omlag 90 % av de som får diagnosen, er kvinner. Typiske symptomer er verkende og brennende smerter i muskler og i muskelfestene rundt ledd. Mange har også symptomer som søvnforstyrrelser, humørsvingninger, indre frost, hodepine, nummenhet, følelsen av å være opphovnet, synsforstyrrelser, følelse av å ha en klump i halsen, blir verre etter fysisk aktivitet og psykisk stress, tretthet, utmattelse, depresjon, redusert hukommelse, konsentrasjonsvansker, øresus, angst, svimmelhet, kvalme, urolig mage og hyppig vannlating.

Artrose

Artrose blir også kalt slitasjegikt, er den mest vanlige revmatiske sykdommen som ofte rammer ryggen, hofter, knær og fingre. Stadig flere personer får artrose over hele verden, og minst 10 % av befolkningen mellom 25 og 75 år antas å ha symptomer på sykdommen. Artrose er hyppigst forekommende etter 45-50 års alder og betegnes som "den nye folkesykdommen" både i Norge og i EU. Ved artrose blir leddbrusken ødelagt slik at bein gnisser mot bein i leddspalten og leddene blir stive og smertefulle. Det er ofte redusert bevegelighet i leddene, og ved fingerartrose kan man ofte se knuter på midt- og ytterleddene.

Psoriasisartritt

Psoriasisartritt er en tilstand med revmatisk leddbetennelse (artritt), en form for leddgikt som kan forekomme hos personer med hudsykdommen psoriasis. Vel 1 prosent av befolkningen har psoriasis, og 10-40 prosent av disse får psoriasisartritt. Man kan også ha psoriasisartritt uten at man har psoriasis. Sykdommen starter oftest i alderen 30-50 år. Man regner med at det er kroppens immunforsvar som medvirker til at det dannes betennelse i hud og ledd. Psoriasisartritt er altså en autoimmun sykdom.

Psoriasisartritt kommer som oftest smygende med hevelse, ømhet, smerter og nedsatt bevegelse i de leddene som er angrepet. Mange pasienter med leddsykdom opplever at de er stive om morgenen og føler seg trette om dagen. Ca. 30 prosent av pasientene med psoriasisartritt har såkalte pølsefingre og pølsetær, som trolig skyldes en uttalt seneskjedebetennelse. Ved psoriasisartritt er det sjelden at man har alvorlige symptomer utenom leddene, men noen får hælsenebetennelse og betennelse i øyets ytterste hinne.

Leddgikt

Leddgikt eller revmatoid artritt (RA) er en autoimmun sykdom. Man vet at immunforsvaret reagerer på en ukjent stimulering, og dette starter en betennelse i hinnene som kler innsiden av leddene. Det dannes etter hvert et betennelsesvev som bryter ned leddbrusk og knokler, og dette kan gi invalidiserende skade på skjelettet. Sykdommen kan også gi forandringer utenfor leddene. Barn kan få leddgikt, men sykdommen debuterer hyppigst mellom 45-60 år, og kvinner rammes tre ganger så ofte som menn. 0,5-1 prosent av befolkningen har til enhver tid leddgikt.

De fleste kan ha nedsatt appetitt, depresjon, slapphet, tretthet og vekttap i flere måneder før leddplagene utvikles. Etter hvert kommer vage leddsmerter og morgenstivhet. Hos 10-15 prosent starter sykdommen med voldsomme symptomer fra ledd og sykdomsfølelse. Hos 15-20 prosent utvikles symptomene over noen dager eller uker. Typisk for sykdommen er symmetrisk leddbetennelse i små ledd som håndledd, fingerledd og tærnes grunnledd. Betennelsen gir smerter, hevelse og varme i leddene. Ca. 10 prosent får så alvorlig sykdom at de blir fullstendig invalide.

Sarkoidose

Dette er en immunsykdom hvor det dannes små celleklumper, kalt granulomer, som kan oppstå hvor som helst i kroppen, selv om de forekommer vanligst i lungene og/eller i lymfeknutene som ligger langs brystkassen. Årsaken til sykdommen er ikke kjent, men en antar at visse bakterier kan bidra. Ved sarkoidose får man en betennelsestilstand fordi kroppen reagerer mot de bakteriene som ligger i granulomene. I Norge regner man med at 27 av 100.000 har sykdommen som er hyppigere blant kvinner enn menn og hyppigst i alderen 20-40 år.

Tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse er en vanlig tilstand som rammer både tannkjøttet og tannfestet rundt tennene. Dårlig ånde og lettblødene tannkjøtt er de første symptomene, og disse kan være nokså plagsomme. Hovedårsaken til tannkjøttbetennelse er vanligvis matrester som blir liggende på tennene langs kanten av tannkjøttet. Dette legger grunnlaget for belegg og tannstein som gir god grobunn for bakterier. Bakteriene fører til betennelse i området og kan også gi hull i tennene. Hvis man får betennelse i vevet nærmest tannen kan tannfestet og den tilstøtende delen av kjevebeinet bli ødelagt og over tid kan tennene løsne. Risikofaktorer for tannkjøttbetennelse er dårlig tannhygiene, tørr munn (spytt hemmer bakterieveksten), hyppig inntak av sukkerholdige måltider og røyking. Personer med diabetes har økt forekomst av tannkjøttbetennelse blant annet på grunn av mye sukker i blodet og nedsatt immunforsvar som følge av betydelige svingninger i blodsukkeret.