KOSTRÅD

Vi mener at et optimalt kosthold er et kosthold som primært består av rikelig med grønnsaker, alle typer fisk og skalldyr, kjøtt, fugl og egg, fete frukter som avokado og oliven, nøtter og frø samt kaldpressede og uraffinerte oljer som kokosolje og olivenolje, samt naturlig usukrede melkeprodukter som smør, ost, fløte og rømme for dem som tåler det.

Hvorfor anbefaler vi denne kosten?

Mange erfarer at de blir lettere i kroppen, sover bedre, får en normal tarmfunksjon, bedre hudkvalitet, et mer stabilt humør og mer energi.

Et normalt lavt og stabilt blodsukker motvirker migreneanfall og ubehag knyttet til raske endringer i blodsukkeret.

  • Et lavt inntak av karbohydrater resulterer i mindre behov for insulin. Ettersom et høyt insulinnivå er forbundet med insulinresistens, fedme og utvikling av diabetes type 2 vil et lavkarbokosthold motvirke dette og er også en hensiktsmessig behandling for disse tilstandene.
  • For insulinbrukere (diabetes type 1 og 2) vil et lavkarbokosthold gjøre det lettere å oppnå et stabilt og lavere blodsukker og således kreve mindre doser insulin. Personer med diabetes type 2 kan ofte slutte med insulin på en streng lavkarbokost.
  • Normale, lave og stabile nivåer av sukker og insulin i blodet og en god balanse mellom omega-3- og omega-6-fettsyrer motvirker betennelser i kroppen. Et lavkarbokosthold kan derfor dempe eller helbrede en rekke ulike betennelsessykdommer.
  • Inntak av mye karbohydrater og et høyt insulinnivå er forbundet med økt forekomst av flere kreftformer. Det er derfor grunn til å tro at et lavkarbokosthold kan bidra til å redusere utviklingen av kreft.
  • Stadig flere internasjonale vitenskapelige studier viser at et lavkarbokosthold kan være effektivt i forhold til en rekke sykdommer.
*
*